Werkgroepen

 

Werkgroep Introductie

De Werkgroep Introductie (WGI) is verantwoordelijk voor het aannemen van nieuwe bewoners binnen CW het Aardrijk. Vier keer per jaar organiseert WGI een informatieochtend voor hen die meer willen weten over CW het Aardrijk en geïnteresseerd zijn in onze woonvorm. Op die ochtenden wordt meer informatie over het centraal wonen gegeven en specifiek het Aardrijk toegelicht en zijn er mogelijkheden om vragen te stellen en een rondleiding te volgen. Naar aanleiding van deze ochtenden kunnen bezoekers zich inschrijven op de wachtlijst. Wanneer een woning leeg komt te staan, nodigt WGI (geschikte) aspirant bewoners uit voor een gesprek, waarbij een commissie de nieuwe bewoner voor het huis selecteert.

 

De Schoonmaakwerkgroep

Alle algemene ruimtes van het Aardrijk worden door de bewoners  zelf schoongehouden, daar horen ook de serres bij, alle trappen, AnderBed,  de grote hal en de tuin. Het schoonmaken heeft ook een sociale functie: elkaar ontmoeten. Vooral voor mensen die nieuw zijn in het Aardrijk, is het een leuke informele manier om hun buren te leren kennen.

De werkgroep bestaat uit 4 personen (ook wel de 4 meisjes van de Verkade koekjesfabriek genoemd).

Schoonmaak

Schoonmaak

Tijdens de schoonmaakochtend is de coördinatie in handen van iemand van onze werkgroep. Zij zorgt voor koffie en thee en is tevens het aanspreekpunt voor vragen, klachten en opmerkingen. Het aansturen van mensen hoort er trouwens ook bij. Na afloop van de schoonmaakochtend ontvangen degenen die er niet waren en geen reden hebben opgegeven om hun taak niet te doen, een email waarin staat welke taak er alsnog van hen wordt verwacht. Van de ochtend wordt een verslagje gemaakt en naar de andere  leden van de werkgroep gestuurd.

Ongeveer 1X per half jaar komt de werkgroep bijeen om eventuele veranderingen te bespreken en te stroomlijnen. Er moeten regelmatig boodschappen worden gedaan voor de schoonmaakkast, zodat alles in huis is voor de schoonmaakochtenden.

De werkgroep leden houden contact met (chronisch) zieken binnen het Aardrijk, een vinger aan de pols zogezegd, om te zien of iemand weer gewoon mee kan helpen of eventueel een passend klusje kan krijgen. Deze specifieke afspraken worden allemaal goed en helder aan de roostermaakster doorgegeven per email.

Het Rooster

Het schoonmaak- en tuinwerkrooster wordt ongeveer 2x per jaar gemaakt. Het is een specialistische en tijdrovende klus die door een lid van de werkgroep wordt gedaan. Om een idee te geven, de afgelopen keren kostte het 20-30 uur per volledig rooster. Hierop is te lezen welke bewoner op welke dag welke taak uitvoert tijdens de tweewekelijkse schoonmaakochtenden en wanneer het halfjaarlijkse schoonmaakfeest plaats vindt. Iedereen krijgt dit rooster per email, maar het hangt ook op het prikbord.

Schoonmaakfeest

Twee keer per jaar houden we een Schoonmaakfeest, een speciale schoonmaakdag. Iedereen wordt dan uitgenodigd om het Aardrijk weer extra te laten glanzen. Ook dit moet gepland en georganiseerd worden. Dit wordt, naast de inkopen voor – en het geheel verzorgen van- de gezamenlijke lunch, door onze werkgroep gedaan.

Een keer per jaar organiseren we een gezellig etentje met ons ‘clubje’. Verder mailen we elkaar vaak tussendoor als er iets is of snel moet worden opgelost. We zijn goed op elkaar ingesteld en weten heel erg goed wat we aan elkaar hebben. Eerlijk gezegd … we hebben een SUPERLEUK clubje!

 

Werkgroep Algemene Ruimten (WAR)

Deze werkgroep coördineert het gebruik van de algemene ruimten.

De algemene ruimten zijn in eerste bestemd voor gebruik door de bewoners van Centraal Wonen het Aardrijk. Omdat in de praktijk blijkt dat de ruimten niet voortdurend gebruikt worden, wordt ook aan niet-bewoners het gebruik toegestaan.

De Werkgroep Algemene Ruimten is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van het gebruik van de algemene ruimten en het beoordelen en afhandelen van verzoeken tot gebruik van de algemene ruimten. Zij is ook het aanspreekpunt voor gebruikers, die de ruimten willen gebruiken, of klachten hebben over de algemene ruimten.

De werkgroep zorgt er ook voor dat er een lijst aan de prikborden hangt, waarop de reservering van de lopende maand af te lezen zijn. Bewoners die een ruimte ad hoc willen gebruiken, kunnen daarop zien of de ruimte op dat tijdstip vrij is.

Het gebruik van een ruimte is aan een aantal voorwaarden verbonden. De ruimte dient geschikt te zijn voor de geplande activiteit. De activiteit mag bovendien geen overmatig overlast voor de bewoners veroorzaken. En uiteraard dient de ruimte netjes te worden achtergelaten.

Er zijn vijf algemene ruimten:

De Hobbyruimte (niet beschikbaar voor extern gebruik),

De Vloer, ruimte geschikt voor o.a. dans, yoga, lichamelijke oefening en dergelijke,

De Ontmoetingsruimte, voorzien van een bar en tafels en stoelen, geschikt voor o.a. een borrel of vergadering,

De Kinderruimte, voor de kinderen,

De Eetruimte, voorzien van kooktoestellen, aanrecht, tafels en stoelen, geschikt voor kookactiviteiten, maar ook voor cursussen, vergaderingen, en dergelijke.

 

De Vloer

De Vloer

De Vloer

Deze algemene ruimte is heel geschikt voor meditatie, yoga en dans. De Vloer heeft ook de mooiste ‘vloer’ (van laminaat) en een nieuwe muziekinstallatie. Om alles goed te laten verlopen is er iemand die de zorg voor deze ruimte heeft. Het gaat dan met name om praktische zaken, zoals  het wassen van hand- en theedoeken, aanschaffen van schoonmaakspulletjes, het communicatie-schrift controleren op bijzonderheden en, als het nodig is, reparatieverzoeken indienen bij de TOA. Het kost alles bij elkaar niet zo heel veel tijd, zo’n  15 minuten per maand ongeveer.

 

De werkgroepen TOA en Hobbyruimte

De afkorting TOA staat voor Technische Onderhoud(s) Activiteiten; de werkgroep houdt zich bezig met reparatie en onderhoud in en aan de gemeenschappelijke ruimten (zoals Serre, Eetruimte en Ontmoetingsruimte). Het gaat daarbij om die klussen die niet door de woningbouwvereniging worden uitgevoerd en die niet in de woningen zelf voorkomen. Tevens behoort onderhoud van de huisraad van CW het Aardrijk tot de werkzaamheden.

De werkgroep Hobbyruimte beheert de ruimte met deze naam. Het is een voor iedereen toegankelijke plaats waar je die klusjes en karweitjes kunt uitvoeren, die je liever niet in je eigen woning doet. Bijvoorbeeld schuur- en verfklussen, boetseren (er is een bakoven aanwezig) en reparaties aan de fiets. Wil je je als (nieuwe) bewoner aansluiten bij de werkgroep, welkom. Het is een praktische werkgroep en er zijn weinig vergaderingen (record: 22 min.)

Hobbyruimte

Hobbyruimte

Op dit moment bestaat er een hecht samenwerkingsverband tussen de werkgroep TOA (6 pers.) en die van de Hobbyruimte (1 pers.). De tijd die de werkgroep leden aan de werkgroep(en) besteden is opgebouwd uit voorbesprekingen naast de eigenlijke werkzaamheden en variabel, bovendien grotendeels afhankelijk van de uit te voeren klussen.

Het afgelopen jaar hebben de werkgroepen een aantal tuinbankjes gerenoveerd, is de plafondverlichting in de eetruimte vernieuwd en zijn er diverse reparaties uitgevoerd aan lichtknoppen, kranen, een gezamenlijke fietspomp en een zitbank in één van de gemeenschappelijke ruimten om enkele van de succesvolle activiteiten te noemen.

 

De Ruilwinkel

In de ruilwinkel kunnen bewoners spullen aanbieden voor hergebruik. De spullen moeten klein en licht genoeg zijn om op een plank te passen. Ze zijn schoon, heel en bij voorkeur compleet. Aangezien kinderen ook toegang tot deze winkel hebben, moeten ze veilig genoeg zijn om in een onbeheerde ruimte achter te kunnen laten.

Ongeveer eens per maand worden de planken opgeschoond en schoongemaakt. Nog bruikbare artikelen worden dan afgevoerd naar de kringloopwinkel. De ruilwinkel wordt door één persoon gerund. Het is een dankbare taak om te zien hoe spullen een tweede en soms een derde leven krijgen.

 

Werkgroep Eetruimte

Wij beheren de gezamenlijke eetruimte en doen dat met z’n tweeën. Het doel is om de eetruimte bruikbaar te houden als ruimte waar gekookt en gegeten kan worden door bewoners of andere groepen mensen. De eetruimte is soms ook in gebruik als vergaderruimte. De werkgroep ziet er op toe dat er regelmatig wordt schoongemaakt en de ruimte netjes is. Vooral hygiëne is heel belangrijk. De huishoudelijke taken, zoals het zorgen voor schoonmaakmiddelen, schone handdoeken en dergelijke, horen er natuurlijk ook bij. Net als alle andere werkgroepen dienen wij jaarlijks een begroting in en leggen verantwoording af aan de vereniging. We zorgen voor het onderhoud en modernisering van de ruimte daar waar nodig. In 2014 hebben we bijvoorbeeld, samen met de TOA, nieuwe sfeervolle verlichting aangebracht.

Kortom, de ruimte is steeds gebruiksklaar & schoon! Het zou goed zijn voor de onderlinge verbondenheid als er wat vaker gezamenlijke maaltijden zouden zijn in de eetruimte. Dit gebeurt momenteel niet zo heel veel en dat is een beetje jammer.

 

Werkgroep Bibliotheek

Boeken een tweede leven geven door ze gratis beschikbaar stellen voor leden van het Aardrijk. Dat is het doel van onze werkgroep. Het is een weggeefbibliotheek, dat wil zeggen dat je boeken mag schenken, lenen of meenemen en houden.  Met z’n drieën sorteren en labelen we de ingekomen boeken. Oude boeken gaan naar de kringloopwinkel of worden afgevoerd naar oud papier. Af en toe kasten afnemen, boeken op de juiste plek terugzetten en de boekenkasten onderhouden (repareren of vervangen indien nodig) zijn taken van onze werkgroep. Al met al zijn we ongeveer 1x per 3 maanden zo’n 1 tot 2 uur aan het werk en tussendoor af en toe een minuut of 10.

Er zijn vrij nieuwe boekenkasten met glazen deuren, zodat de boeken stofvrij blijven. Er worden boeken aangeleverd en er worden boeken meegenomen. Bijna wekelijks snuffelt er wel iemand in de boekenkast…

 

Werkgroep Huiskamer

De Huiskamer biedt gelegenheid om elkaar overdag op een ontspannen wijze te ontmoeten. Het is een wat rustiger activiteit binnen het Aardrijk: er wordt namelijk geen achtergrondmuziek gedraaid. Er is volop gelegenheid om gezellig een kopje koffie of thee te drinken en een praatje te maken, een tijdschrift te lezen of een spelletje te doen.

Twee mensen besteden er zo’n 2 uur per week aan om er een leuke ochtend van te maken.

Zij kondigen de Huiskamer aan op de krijtborden en op Facebook, zetten koffie en thee, dekken de tafel en leggen tijdschriften en puzzels of spelletjes klaar. Eventuele bijzonderheden worden doorgegeven via het eetruimte- logboek. Aan het eind van de ochtend zorgen zij er voor dat alles ook weer netjes is opgeruimd. Het bijhouden van de voorraad en boodschappen doen (koffie, thee, koekjes e.d.),  doen we ook. Sinds kort is alle thee die we schenken duurzaam en biologisch.

Meestal zijn we met een klein groepje van ongeveer 4-5 mensen. Maar met perioden met meer en met minder. Het gaat ons niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Gezellig is het in ieder geval altijd. Daarnaast, al zou er een keer niemand komen, is het idéé dat je kunt gaan ook waardevol. De Huiskamer is bedoeld als een plek waar je als Aardrijker altijd welkom bent.

 

Werkgroep Zondagscafé

Elke eerste zondag van de maand wordt er in de ontmoetingsruimte van het Aardrijk een zondagscafé gehouden. Het begint om 11.00 en duurt tot pakweg 13.00 uur. De bezetting voor deze ochtenden rouleert steeds. De werkgroep voor het café bestaat uit 2 vaste mensen. Zij maken aan het begin van het jaar een data-schema voor op het prikbord.

Zondagscafe

Zondagscafé

Hierop kunnen mensen aangeven wanneer ze een zondagscafé willen verzorgen en met wie ze dat samen gaan doen. De werkgroep houdt tevens in de gaten of er inschrijvingen zijn en doen eventueel een oproep via facebook en email als er een gat dreigt te vallen. Het kost erg weinig tijd, een kwartiertje per maand ongeveer. Het zondagscafé wordt goed bezocht en wordt door de Aardrijkers zeer gewaardeerd! Er is een klein budget voor het maken (of kopen) van ‘iets lekkers bij de koffie’. Een persoonlijke invulling mag zeker en wordt ook toegejuicht. Soms kiest iemand voor een thema of koppelt er een spelletjes-ochtend aan. Hoe dan ook, degene die het café verzorgt is die dag ‘de baas’.

 

Tuinwerkgroep

Het is heerlijk om van tijd tot tijd in de tuin te werken en eer te hebben van je werk, het resultaat van je arbeid is vaak direct te zien. Ook is het fijn te weten dat zoveel medebewoners genieten van onze schitterende binnentuin, vooral in het voorjaar en in de zomer is het een heerlijke plek om te vertoeven.

Bloemen in de tuin

Bloemen in de tuin

Onze werkgroep bestaat uit 4 leden, maar er is zeker plaats voor meer leden! Er is altijd iemand van de tuinwerkgroep aanwezig tijdens de schoonmaak- en tuinochtenden. Hij of zij heeft de coördinatie over de tuinwerkzaamheden. We hebben een grote tuin en daarom is het fijn dat er iemand is die kan aangeven wat er die dag gedaan kan worden, zoals snoeien, grasmaaien, wieden of het onderhoud van de vuurplaats bijvoorbeeld. Met het werkgroep-overleg meegerekend kost het je zo’n 4 tot 6 uur per maand. Samen zorgen we voor een weelderige tuin met een grote diversiteit aan planten.

 

Redactie Aardewerk

4 keer per jaar brengen we ‘Aardewerk’ uit, een blad voor en door bewoners. Ieder kwartaal bedenken we een nieuw thema. Het verschijnt zowel digitaal als op papier met een inhoud die varieert van praktische tips, columns, foto´s, nieuwe bewoners die zich ‘op papier’ voorstellen, tot  aankondigingen van activiteiten, interviews, strips, gedichten, tekeningen, wedstrijdjes en wat iedereen maar kwijt wil…

Onze redactie is een leuke, creatieve club van 5 personen waar het borrelt van ideeën.

Cover Aardewerk

Cover Aardewerk

Het redactieoverleg bestaat uit: Nieuw thema verzinnen, taakverdeling, affiches maken om kopij in te kunnen zamelen, redactionele stukken schrijven, cover opmaken, lay-out, laten uitprinten, verspreiding, etc. Alles bij elkaar is ieder redactielid gemiddeld zo’n 3 a 4 uur per kwartaal voor het Aardewerk ‘aan het werk’.

Het resultaat is iedere keer weer een leuk, mooi opgemaakt, prettig leesbaar, informatief, gezellig blad, waar vaak goede reacties op komen.

Ook deze website is met medewerking van de redactie tot stand gekomen.

Tijdens het 25-jarig jubileum van CW Aardrijk is er nog een mooie jubileumeditie verschenen, met o.a. archiefmateriaal en interviews. Ons laatste wapenfeit is een zomerse thema-fotowedstrijd.

 

Werkgroep A-team (activiteiten-team)

Maandelijks organiseert het A-team een activiteit voor alle bewoners (en vaak ook introducés).  Het is een creatieve, actieve groep, die iedere keer weer een sfeervolle ontmoeting weet te organiseren, waar graag aan deelgenomen wordt en waar je steeds op terugkijkt en denkt: dat was gezellig, soms verrassend of smakelijk en in elk geval leuk, samen!

Om dit allemaal voor elkaar te krijgen is het nodig om van te voren de interesse te peilen bij de bewoners voor de beoogde activiteit(en). Vervolgens worden die voorbereid en

A-team

A-team

gepromoot. Dit zijn de kerntaken van de werkgroep, die uit 7 leden bestaat. Je zou haast denken dat dit allemaal veel tijd kost, maar dat valt erg mee: zo’n 4 uur per maand ongeveer.  Er is regelmatig een werkoverleg, vaak bij een gezellig etentje bij iemand van de werkgroep thuis.

Zo organiseerden we al een High-tea, Themafeest, Zomermarkt met live muziek, Barbecue, Kampvuur, Sinterklaasavond, Halloweentocht, Valentijn-activiteit, ‘Gluren bij de Buren’ met fotoquiz, “buitenaardse” activiteiten zoals een Boswandeling met gids en Speurtocht met picknick. En dan is dit nog maar een kleine opsomming…

 

 

Barwerkgroep

Wij verzorgen gezellige wekelijkse baravonden waarbij Aardrijkers met elkaar het weekend inluiden en bijkletsen. Regelmatig zijn er speciale thema-baravonden, bijvoorbeeld met bepaalde muziek, een dansfeest of een spelletjesavond. Ook faciliteren we soms bijzondere avonden, zoals het gezamenlijk kijken van voetbal op groot scherm bij EK en WK.

We streven naar ongeveer 6 mensen, zodat iedereen elke 6 weken een bardienst draait en we genoeg diversiteit hebben in barmannen en –vrouwen met ieder hun eigen sfeer, ideeën en muziekvoorkeur. Als er minder leden in de werkgroep zitten, maken we gebruik van een ‘flexpool’ van gastbarmannen en -vrouwen’. Dit zijn bewoners die af en toe eens een bardienst willen draaien maar niet in het vaste team zitten.

Het kost ons ongeveer 6 uur per maand. Gemiddeld draait iedereen 1 bardienst per 4 tot 6 weken. Daarnaast hebben we onderling af en toe overleg en verdelen we verschillende werkzaamheden.

Tijdens een bardienst zorgen we voor een gezellige sfeer door muziek, verlichting en een gezellig praatje. Natuurlijk schenken we drankjes en zorgen we voor een knabbeltje. Overige werkzaamheden verdelen we onderling, zoals het controleren van de voorraad en het doen van inkopen voor de bar, financiële handelingen (zoals kas opmaken) kleine administratieve afhandelingen, het incidenteel aanschaffen van nieuwe inrichting of apparatuur en onderling overleg en afstemming. Dit laatste doen we ook vaak tussendoor in een whatsappgroepje.

We hebben op jaarbasis zo’n 350 bezoekers in onze bar. Dit zijn Aardrijkbewoners en soms ook hun vrienden van buiten Aardrijk. Dit jaar hebben we o.a. spelletjesavonden gehad, een 60’s en 70’s muziekavond en dansavonden.

De Barwerkgroep is samen met het A-Team dé werkgroep van het Aardrijk die zorgt voor gezellige activiteiten en contact tussen Aardrijkers!

 

Werkgroep AnderBed

AnderBed is een algemene ruimte die gebruikt wordt als logeerruimte voor gasten van bewoners, oud- bewoners, leden van andere woongroepen van Centraal Wooncomplexen en derden.

De werkgroep bestaat uit 3 personen; 2 gaan er over reserveringen, onderhoud en communicatie, terwijl 1 pers de financiën bijhoudt.

AnderBed

AnderBed

De tijd die je erin steekt als werkgroep is uiteraard afhankelijk van het aantal reserveringen, maar op ongeveer 2 uur per persoon per maand kun je wel rekenen. De ruimte wordt 1 x per 2 weken grondig gepoetst door een vaste crew.

Andere werkzaamheden zijn bijvoorbeeld, reserveringen boeken, klaarleggen linnenpakket ( indien gevraagd), overhandigen sleutel, nalopen ruimte na logeren; linnen pakket en handdoeken keukentje verzamelen en wassen, swifferen of stofzuigen, dweilen en toilet reinigen.

De ruimte wordt zeer frequent gebruikt en iedereen is blij met deze ruimte.

Bewoners die wat kleiner behuisd zijn, maken graag gebruik van deze extra logeermogelijkheid!

De aangename sfeer van de ruimte maakt dat we over het algemeen worden beloond met veel oh’ s en aaaah’s!

Kortom, een prettige omgeving voor logés.